ijsland-zuidelijke-staten-van-amerika.reismee.nl

Emanuel African Methodist Episcopal Church Charleston

We hebben de Emanuel African Methodist Episcopal Church bezocht waar op 17 juni 2015, negen mensen zijn doodgeschoten tijdens een gebedsdienst. Obama heeft in die kerk Amazing Grace gezongen. Het was een ware belevenis. Ik had eerst nog de verkeerde kerk met google opzocht maar gelukkig was hij dichtbij. De samenkomst begon om 9:30 uur en duurde tot 12:00 uur. Er werd schitterend gezongen door het koor, de mensen waren mooi aangekleed, deden enthousiast mee met alles. Het was women’s misssionairy Sunday. Er was ook nog een blank koor te gast die een lied heeft gezongen. De predikant die heeft gepreekt was een soort entertainer. Wij snapten zijn grapjes niet maar de mensen om ons heen vonden het zeer amusant. Er is ook nog een kind gedoopt, mensen zijn persoonlijk bedankt voor goede dingen die ze gedaan hebben en nog wat andere dingen… Het was bijzonder om mee te maken voor een keer.

Daarna hebben we 4 uur gereden richting Washington. We hebben een hotel met zwembad uitgezocht om nog even te relaxen. Toen we ingecheckt waren en we vroegen naar het zwembad bleek het ‘out of order’ te zijn. Dat was even slikken. Maar een gezellige Amerikaanse dame, Sharon, maakte het goed. Zij vind het geweldig dat ze vandaag voor het eerst van haar leven Nederlanders heeft ontmoet. Ze is tijdelijk dakloos omdat de leidingen in haar (huur)huis waren gebarsten. VAnaf komende week heeft ze weer een ander huis. We hebben haar blij gemaakt met een praatje en twee ansichtkaarten van Nederland. Ze wil graag naar Europa komen. Ze adviseerde ons bij de buren te gaan eten. Dat was zeker een goed advies. Eindelijk weer eens sla gegeten en nog wat minder gezonde, maar wel lekkere dumplin met kip. Morgen is Annemieke jarig. We bereiden ons voor op een gezellige oudejaarsavond en hebben al beloofd samen met Sharon haar toe te zingen bij het ontbijt.