ijsland-zuidelijke-staten-van-amerika.reismee.nl

Boone Hall Plantation

We bezoeken Boone Hall plantation. Bekend van de serie North&South met de schitterende eikenlaan. Daar wil iedereen een foto maken. Er staat nog een rijtje slavenhuisjes. In ieder huisje wordt een aspect van het slavenleven uitgelegd. Er is ook een voorstelling van een zwarte vrouw over de taal van de slaven, de Gulha-taal. Een taal die de slaven ontwikkelden omdat ze van allerlei Afrikaanse landen en dus ook talen kwamen. Zij leerde ons wat woorden en zong met een indrukwekkende stem een aantal liederen in de voorstelling. Ze vertelt dat op deze plantage rieten manden werden gemaakt. Ze vroeg aan het publiek wie er in een biezen mandje werd gelegd, waarop het publiek gelijk antwoorde: Mozes! Zou men dat in Nederland ook nog weten? Het blijft bijzonder om in alles te merken het gewoon is om te geloven.

We maken nog een rit met een kar over het terrein en een rondleiding door het huis van de plantage-eigenaar. Zeer boeiend, ik weet er eigenlijk te weinig vanaf. We besteden er ruim 3 uur om alles in ons op te nemen.

We besluiten nog even naar het strand te gaan aan de Atlantische Oceaan. Die moeten we toch ook ervaren hebben. Helaas wordt het een bliksembezoek omdat het weer roet in het eten gooit. Maar ik heb erin gezwommen. Een aangename temperatuur, grote golven en een zeer sterke stroming.

We sluiten de dag af met het eten van een bestelde Pizza bij Pizza-Hut. Kunnen we die ook weer van ons lijstje afstrepen.