ijsland-zuidelijke-staten-van-amerika.reismee.nl

Laatste dag in IJsland

Bij de ontbijttafel de zondag ingewijd met een goed gesprek. Onze spullen weer ingepakt en op weg gegaan naar Reykjavik, onze laatstse slaapplaats in IJsland. Natuurlijk via een omweg. Eerst een inmense krater bezocht waar diep onderin een meer is ontstaan. Dit was de eerste plek waar we een klein bedrag voor moesten betalen. Vervolgens door een schitterrend natuurgebiel Pingvellir gereden. Hier liggen de breuklijnen waar de Europese aardkost en de Amerikaanse elkaar schuren en dat was ook te zien.

Rond 15:00 uur vonden we weer snel (zonder tom-tom) ons loft (mooi woord voor een zolderkamer) die we via Airbnb gehuurd hadden. We verbazen ons over wat mensen te huur aan durven te bieden. Alle voorzieningen waren er wel maar je kon alleen in het midden rechtop staan. Het herinnerde ons wel weer aan onze eerste kamer waar we ooit woonden.

We hebben Reykjavik nog niet verkent. Een ijkpunt van een orgelconcert om 17:00 uur in de bijzondere grootste kerk. Edoch, een kaartje bleek geld te kosten en wel € 20,-. Dat vonden we te prijzig. En zijn toen verder Reykjavik ingetrokken. De stad voelt absoluut niet stads aan. Winkels met mooie regenkleding, veel souvernirwinkels. We kopen wel wat maar de prijzen zijn heel hoog.

Het is ons eerder al opgevallen dat veel huizen opgebouwd zijn met golfplaten. Zou dat goed isoleren? We maken er nog een paar foto’s van en zeggen vaarwel tegen Reykjavik. Morgen moeten we om 8:00 uur onze auto inleveren. Bij de gastheer vragen we nog of er file is morgenochtend. De file begint rond 7:00 en 7:30. We besluiten daarom om 6:30 te vertrekken.

Eén of meerder IJslandse muggen vonden mijn bloed heel lekker. De andere meiden hebben geen één steek! Ze hebben me denk ik wel 25 keer gepakt. Het was lang geleden dat ik zoveel jeuk heb gehad. Afblijven is het devies!