ijsland-zuidelijke-staten-van-amerika.reismee.nl

Aankomst in Reykjavik

De reis verloopt voorspoedig, klein beetje vertraging maar geen luchtzakken of andere gekkigheden. Op IJsland begroet de regen ons met een warm welkom. Cora is zo helder om ineens te bedenken dat het vliegveld niet heel dicht bij Reykjavik is maar er nog 50 kilometer vandaan. Ons pension zou heel dicht bij het vliegveld zijn. Dat is het ook wel maar een niet-werkend vliegveld. We hebben geen vlietgtuig gehoord. We nemen de vergissing van onszelf sportief op.

We hebben trek gekregen van het reizen en omdat onze Nederlandse biologische klok nog tikt was het geen half vijf maar half zeven. De fraaie moderne grote kerk is ons oriëntatiepunt naar de stad. Daar vlakbij zien we een restaurant wat traditional food serveert. Dat willen we wel. Na het bestuderen van de menukaart en natuurlijk eerst even uitrekenen wat het nu kost nemen we menu 1, 2 en 3. Brood met zeer uitgesproken smaken beleg. Zurezult van een schapenkop, gefermenteerde gedroogde vis, gerookte zalm waarvan je de rook meer proeft dan de zalm. We blijven Hollanders, wat de boer niet kent moeten we heel erg aan wennen. Maar we proberen het wel!

We duiken vroeg ons bed in. Ik slaap binnen vijf minuten…