ijsland-zuidelijke-staten-van-amerika.reismee.nl

The proof of the pudding is in the eating

Op ons gemak ontbeten. Nadat ik vol lof terugkwam van de heerlijk warme buiten douche is Cora ook onder de douche gegaan. Annemieke laat het aan zich voorbijgaan. De buitentemperatuur is rond de 12 graden. We gaan weer op stap naar een andere waterval, Gullfoss. Eerst maken we nog een uitstapje naar Skálholt. In 1796 was hier één van de twee bisschopszetels gevestigd. Edoch, in 1550 vonden de protestanten het nodig om de aartsbischop en zijn zonen te onthoofden. Kyrië-eleison. Naast het kerkje staat een mooi kappelletje wat helemaal weggewerkt is met een begroeid dak en begroeide muren. Zo'n kapelletje wil ik wel in mijn buurt om het ochtendgebed te doen.

Het is dat het aangeven staat dat hier de waterval is. Vanaf de weg zie je alleen waterwolken maar na het lopen van een aangelegd pad vinden we zeer grote twee-traps waterval.

We genieten van het landschap, de mooie frisse groene kleuren in allerlei schakeringen. En ontzettend veel gekleurde bloemen tussen het gras. IJsland is een groot en wijds land.

Bij Geysir is ook weer een bijzonder natuur fenomeen, opspuitend warm water. Vol verwachting staat iedereen naar het gat te kijken, fototoestel in de aanslag, of er een straal water de lucht in spuit. Gemiddeld iedere 8-10 minuten. Het is nog niet zo eenvoudig om op het moment supreme ook een foto te maken. Cora heeft het meeste geduld. Ik moet weer denken aan Namibië toen we met elkaar aan het wachten waren of er wilde dieren naar de waterplaats kwamen. It's nature man, had de gids al gezegd. De natuur kan je niet naar je hand zetten. Je hebt te wachten op wat hij geeft.

Deze keer een cullinair diner van eigen hand, in ons eigen huisje. Pastasaus uit blik met schelpjes macaronie gagarneerd met Hollandse kaas en Spaanse worst. Voor het eten onze Engelse spreekwoorden getest met een kwartet.

Onze buurman heeft de hot-tub aangezet. Over een uur kunnen we heerlijk badderen in de buitenlucht. Jammer dat het niet vriest…

Liesbeth

Prachtige verhalen en prachtige foto's Jeanette!