ijsland-zuidelijke-staten-van-amerika.reismee.nl

Op naar het zuidelijkste puntje, Vik.

Na een heerlijk uitgebreid ontbijt zijn we op aanwijzing van onze geweldige gastheer op pad gegaan naar het meest zuidelijke puntje van IJsland, Vik. Het stroomt van de regen als we wegrijden maar als ik na een half uur mijn ogen weer open doe is het droog geworden.

De eerste stop is de waterval van Seljalandfoss. We kunnen daar achter langslopen. Het blijft mooi dat watergeweld. Onderweg maken we weer een heerlijke cracker lunch klaar.

De tweede stop is bij de gletsjer Eyjafjallajökull. Ik geef mijn benen wat rust, Annemieke en Cora bestijgen de berg naar de voet van de gletsjer. Naast deze gletsjer is de vulkaan die in 2010 het vliegverkeer stillegde.

De derde stop was aan de kust. Een mooie rotspartij met een aantal uitgeholde gaten en een zwart strand. De regen jaagt ons weer de auto in. Op naar Vik. Daar is een heel gezellig restaurant waar we een geweldig groot stuk zelf gemaakte schuimtaart eten met lauwe chocolademelk. We nemen alle tijd om bij te praten.

We gaan dezelfde weg weer terug. Maar doordat de zon is gaan schijnen kunnen we nog mooie foto’s maken van de gletsjer en sneeuwbergen. Door nauwgezet de aanwijzingen te volgen vinden we ons mini-huisje op een zeer ruim opgezet park.